ТАРАСОВИМИ СТЕЖКАМИ
Урок-подорож.Читання.3 клас
Учитель Дудчанського загальноосвітнього об’єднання
«дитячий садок-школа І-ІІІ ступенів-позашкільний заклад»
Іванів Олена Миколаївна
3 клас
Читання
ТАРАСОВИМИ СТЕЖКАМИ
Урок-подорож
Тема: Узагальнення знань з теми «Шевченкове слово»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шев-
ченка; удосконалювати навички виразного читання; розвивати пам’ять, кмітливість,
асоціативне мислення, вміння узагальнювати, визначати головну думку твору,
порівнювати зображення пензлем і словом; збагачувати словниковий запас учнів;
формувати загальнокультурну компетентність через ознайомлення з творами
літературного та образотворчого мистецтва; виховувати любов до Шевченкових
творів, як скарбниці розуму, культури й історії українського народу, почуття
патріотизму.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, карта подорожі, емблеми команд: «Калинка»,
«Верба», «Вишенька», «Явір», ілюстративний матеріал, «Кобзар»
Т.Г.Шевченка, репродукції картин Т.Г.Шевченка, кобза (музичний інстру-
мент), модель дерева «життя», мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Учитель: Пролунав уже дзвінок,
починається урок.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим: «Добрий день!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Я принесла вам «дерево життя», яке відоме людям з давніх-давен. Воно має три великі гілки. Перша гілочка – символ минулого часу, друга – символ сучасності, а третя – символ майбутнього часу.
- Яким би ви хотіли бачити своє майбутнє?
- Все навколишнє – це наслідок минулих подій, а в тому, що відбувається зараз, народжується майбутнє. Отже, щоб мати щасливе майбутнє, обов’язково треба знати минуле свого народу, його культурну спадщину. Сьогодні я пропоную вам подорож в минуле машиною часу (слайд 1).
- Отож, закрийте очі і уявіть, що ми линемо у відкритому просторі на 200 років назад.
- Куди ми потрапили? (Слайд 2.Малий Тарас пасе ягнят.)
- Хто зображений на картині? (Т.Г.Шевченко)
- Чому саме сюди ми потрапили? ( У цьому році відзначаємо 200 років з дня народження Т.Г.Шевченка)
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
- Сьогодні ми будемо подорожувати стежками села, де пройшло дитинство малого Тараса, долаючи різні випробування на своєму шляху. Ми не лише перевіримо свої знання з теми, а й дізнаємося багато цікавого, дослідивши творчість Т.Г.Шевченка та проведемо змагання між групами.
ІV. Опрацювання теми уроку
1. Вправи на вдосконалення читацьких навичок
- Розпочнемо подорож! Перед нами – гора. Щоб її подолати проведемо розчитування.
А) Читання деформованих слів, що є назвами команд:
налика (калина),
барве (верба),
шняви (вишня),
віяр (явір)
- Чому саме ці рослини є назвами ваших команд? (Улюблені рослини Т.Г.Шевченка)
Б) Гра «Пеньок»
- Прочитайте хором слова, а зустрівши «пеньок», плескайте в долоні.
гора зоря річка
гора зоря річка
нора зоря нічка
гора моря річка
В) Робота над скоромовкою. Читання у повільному,а потім швидкому темпі.
- А тепер нам треба поспішати. Допоможе у цьому скоромовка.
Під горою - трава, на траві – дітвора.
2.Зупинка «Криничка». Брейн-ринг.
- Молодці! Ми успішно пройшли горою. Наступна зупинка – біля криниці, з якої Тарасик носив воду до школи. Щоб напитися чистої водиці, проведемо гру «Брейн-ринг».
Умови гри.
- Я буду задавати запитання, ви в групі обговорюєте його. Команда, яка першою взявшись за руки, підніметься – має право дати відповідь. За кожне правильно виконане завдання команда зможе почепити один листочок чи ягідку на своє деревце. В кінці уроку підрахуємо їх кількість і визначимо переможця.
Запитання для гри:
- Псевдонім Т.Г. Шевченка (Кобзар)
- Коли народився Т.Г. Шевченко? (9 березня 1814 року)
- Де народився Т.Г. Шевченко? (с. Моринці на Черкащині)
- Що означає ім’я Тарас? (З грецької – бунтівник, непокірний)
- Скільки років прожив Т.Г. Шевченко? (47)
- В яких віршах Т.Г. Шевченка оспівується краса природи?
- Які вірші Т.Г. Шевченка покладені на музику? («Реве та стогне Дніпр широкий», «Тече вода із-за гаю»…)
- Закінчити речення. Шевченко був поетом та … (художником)
- Де похований Т.Г. Шевченко? (Місто Канів, на Чернечій горі)
- Назвіть живий пам’ятник Шевченку. (Дуб)
3. Зупинка «Калинка». Робота над текстом
- Калинка була найщирішою подругою Тарасика. Вона приготувала цікаві розповіді про життя і творчість Великого Кобзаря. Кожній групі пропоную текст (додаток 1), який потрібно опрацювати за планом:
а) читання мовчки, розставляючи паузи та логічні наголоси;
б) читання виразно вголос ланцюжком;
в) визначити головну думку і дібрати заголовок.
Презентація роботи груп
(Під час презентації роботи третьої групи вчитель демонструє музичний інструмент – кобзу і по-можливості грає на ній-слайд 3)
– Який настрій у вас викликала ця мелодія? Чому?
- Дякую вам і калинці за цікаві повідомлення. А так як «Без верби і калини нема України», то наступна зупинка біля верби.
4. Зупинка «Вербиченька». Розгадування кросворду
1. Село на нашій Україні, неначе … село. (писанка)
2. І досі сниться під горою між вербами та над водою біленька … (хаточка)
3. Сам … витає над селом. (Бог)
4. Прийшло дівча воду брати, брало … (заспівало)
5. А качечка випливає з … - за ними. (качуром)
6. Тече вода край … . Вода ставом стала. (города)
- Команда, яка першою розв’яже кросворд, отримає 4 бали, другою – 3, третьою і четвертою – по 2 бали.
Взаємоперевірка (слайд – 4)
5. Зупинка «Млин». Відновлення рядків вірша.
- Прямуємо до млина.
- Раптом подув сильний вітер, розкрутив млина, рядочки віршів розлетілися і заблукали.
Гра «Рядочки заблукали»
- Пропоную вам знайти рядок, який заблукав і відновити вірш. За правильну відповідь команда отримує один бал.
- Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Закувала зозуленька (Поговоримо тихесенько)
В неволі з тобою.
- Тече вода із-за гаю
Між вербами та над водою. (Та попід горою)
Хлюпочуться качаточка
Поміж осокою.
- Село! І серце одпочине.
І досі сниться: під горою (Село на нашій Україні)
Неначе писанка, село.
Зеленим гаєм поросло.
- Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Реве та стогне Дніпр широкий, (між ярами, над ставами)
Верби зеленіють.
- Зачитайте спочатку неправильний, а потім правильний варіант вірша.
- Прикрасьте ваше деревце ягідками та листячком.
- А зараз ми спустимося до річки і трішки відпочинемо.
6. Зупинка «Річенька»
а) Релаксаційна пауза
- Сонечко пригріває, водичка тепленька-тепленька. Похлюпаємо ручками по водичці вмиємо обличчя, побродимо босими ніжками і відчуємо як проходить втома, наше тіло наливається енергією, аж захотілося танцювати.
б) Руханка під мультимедійний та музичний супровід «Тече вода »
7. Зупинка «Тарасова хатинка»
а) Конкурс «Відгадай до якого вірша ілюстрація?
- А зараз ми завітаємо до хатинки, де жила родина Т.Г. Шевченка. Двері відчинилися і ми потрапили в картинну галерею.
- Відгадайте, до якого вірша Шевченка ці ілюстрації (слайди 5-10)
- А хто автор цієї картини? (слайд 11 )
- Як вона називається? («Селянська родина»)
б) порівняльна характеристика картини «Селянська родина» і змісту вірша «І досі снить-
ся …»
- Пропоную за допомогою кругів Венна порівняти цю картину із змістом вірша «І досі сниться…»
- Розглянемо картину. Які фарби переважають? Чому? З чого це видно?
- Який настрій передає картина?
- Прочитайте вірш «І досі сниться…»
- Який настрій вірша?
- Що спільного між картиною і віршем?
- Що відмінного?
- У якому творі автор відобразив реальність, справжнє життя бідної селянської родин, яке було не той час?
- А щасливе життя, яке описане у вірші було на яву чи тільки снилось?
Картина Вірш
- Яка головна думка цього вірша?
Висновок. На картині Шевченко показав, яким було життя селянської родини, а у вірші, про яке він мріяв, яке йому снилося.
- На вашу думку, здійснилася мрія Тараса Шевченка сьогодні?
8. Зупинка «Вишневий садочок»
Конкурс на кращого читця поезії Т.Г.Шевченка.
- Ось тут, біля хати, у вишневому садочку проведемо конкурс на кращого читця поезії Шевченка напам’ять. Підготуйте по одному читцю від кожної команди.
9. Ребуси від лелек.
- А лелека нам приніс ребуси. Розгадайте їх та назвіть вірш Тараса Шевченка, в якому вжиті ці слова.
V. Рефлексія. Тестування.
- Вам цікаво було подорожувати? Чи недовго ми в гостях у минулому? Час повертатися. А зробимо ми це лише при одній умові: виконавши тести (додаток2). Ви маєте право обрати собі тести різної складності:
1 варіант – завдання на відтворення вивченого матеріалу (за кожне питання – по 1 балу);
2 варіант – містить складніші завдання, над якими треба подумати (за кожне питання по 2 бали)
Самоперевірка з дошки та самооцінка.
Відповіді: 1 варіант – 1) а; 2) б; 3) в; 4) б; 5) а; 6) а ; 7) а; 8) а.
2 варіант – 1) б; 2) а; 3) в; 4) б; 5) в; 6) в.
VI. Підсумок уроку.
1. Визначення команди-переможця
- Порахуйте свої ягідки, листочки. Визначимо переможця.
2. Закінчити прислів’я
- Ми повернулися в сьогодення і вийшли на стежину «вічності», яка пропонує вам закінчити прислів’я.
* Ми Шевченка славить будем і … (ніколи не забудем)
* Тарасів «Заповіт» облетів … (увесь світ)
* Шевченкові твори сяють мов … (зорі)
- Чому ця стежина є вічною?
- Як люди бережуть пам’ять про Тараса Шевченка?
3. Демонстрація історичних пам’яток, пов’язаних з Т.Г.Шевченком (слайди 16 - 19)
- Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка – живе і вічне. Воно поряд. Треба лише його вміти побачити і відчути. Вивчаймо Шевченкове слово, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти. І серед них – найперший і найголовніший:
Свою Україну любіть,
Любіть її … Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Додаток 1
* * *
Була калина червона найщирішою подругою Тарасика малого. Частенько він прибігав до неї. Брав з собою олівець , папір і малював там та списував вірші, пісні славного Грицька Сковороди й колядки та інше. А калинка нашіптувала йому думи про славне минуле рідного народу, про сучасне горе та про золоте майбутнє народу й країни рідної.
Тут не раз заставала його й старша сестричка Катерина. А коли хлопчині так гірко вже стало в хаті, що не вміє витримати й зробив собі «свою хатку» під калиною, то Катерина йому крадькома тутечки й їсти виносила.
Ріс Тарасик. Багато горя довелося зазнати йому від малечку. Та він уже не падав духом. Вперто й витривало йшов до своєї мети. Прийшлося кинути йому рідне село, калину червону, подругу свою. А як пішов у світ, навідався востаннє до неї, до калини червоної, і заговорив:
- Прощавай, калино, подруго моя вірна, опікунко щиренька! Іду в світ, щоб сповнити те, що мені Божа воля наказала.
* * *
Т. Г. Шевченко дуже любив Україну, її стрункі тополі, верби над ставами. Вербову гілочку, як символ рідної України, повіз Тарас Шевченко із собою на заслання. Згодом посадив цю гілочку у казахській пустелі ще в 1850 році. Виросло велике дерево, яке люди назвали вербою Тараса. А потім ще 200 вербичок виростив поет із її гілочок. Вербовий гай у засланні нагадував Т. Шевченку рідну Україну. А щоб поливати свій гай, він ще й криницю викопав.
* * *
Колись, у сиву давнину, ходили містами і селами старі сліпі люди. Вони співали про долю України, про героїчні подвиги козаків. Свій спів мандрівники супроводжували
грою на музичному інструменті. Його називали кобзою*. Від назви цього інструменту і походить назва виконавців народних дум і пісень – кобзарі. Т.Г. Шевченко не ходив із кобзою чи бандурою містами і селами. Але його твори близькі за змістом до народних дум* і пісень. Тому поета й називають Великим Кобзарем.
* Кобза – старовинний український музичний інструмент.
* Думи – народні пісні, в яких розповідається про визначних історичних діячів чи людей, що вславляли Україну.
* * *
Тарас Григорович Шевченко перебував у кріпацькій неволі. Художники зібрали 2500 крб. і викупили його. Саме вони допомогли Шевченкові звільнитися від кріпацької неволі та відкрили перед ним шлях до науки і мистецтва. На все життя зберіг Т. Шевченко у серці любов до благородних діячів російської і української культури, що вирвали його з неволі.
Додаток 2
Тести
Варіант 1
1. Коли народився Т. Г. Шевченко?
а) 9 березня 1914 року;
б) 10 березня 1814 року;
в) 10 березня 1861 року.
2. В якому селі народився Т.Г. Шевченко?
а) Кирилівка;
б) Моринці;
в) Калинівка.
3. Скільки років поет почувався вільною людиною?
а) 16;
б) 18;
в) 13.
4. Т. Шевченко був поетом та…
а) чумаком;
б) художником;
В) композитором.
5. Із чим Т. Шевченко порівнює своє село?
а) писанкою;
б) садом;
в) калиною.
6. Що снилося поетові?
а) біленька хатка;
б) вишневий садок;
в) сині гори.
7. Про кого розповів дідусь Іван малому Тарасу?
а) про запорожців, гайдамаків;
б) про печенігів;
в) про татарів.
8. Як називається всесвітньовідома збірка віршів Тараса Шевченка?
а) «Кобзар»;
б) «Заповіт»;
в) «Тарасові шляхи».
Варіант 2
1.Чому Тарас хотів чумакувати з батьком?
а) хотів бути далі від мачухи;
б) щоб побачити світ;
в) щоб допомагати батькові.
2. Чому Тарас весь час шукав нового учителя, незважаючи на тяжкі поневіряння?
а) хотів навчитися малювати;
б) щоб заробити на прожиття;
в) був ледачим.
3. Яку мрію плекав у серці Шевченко?
а) навчитися співати;
б) помститися ворогам;
в) бачити Україну вільною, щасливою.
4. Чому поет порівнює село з писанкою?
а) бо село схоже за формою на яйце;
б) бо село гарне, мальовниче;
в) бо він любив малювати.
5. Знайдіть «зайве» слово.
а) вода;
б) качаточка;
в) зоря;
г) дівча.
6. Що означає вислів «Дяк не шкодував для школярів березової каші»
а) годував кашею;
б) писали березовими ручками;
в) бив березовими різками.
Презентація "Подорож в минуле"
Коментарi