Досвід роботи з питання:

«Робота з обдарованою молоддю»

керівника гуртків художньо-естетичного циклу

Іванів Анжели Федорівни




/Files/images/pozashklna_osvta/Досвід роботи Іванів.jpg

«Усі форми музичних занять у школі повинні
сприяти творчому розвитку особистості»

Дмитро Кабалевський

Талановита дитина - що це, феномен чи дарунок долі? Багато психологів сходяться на тому, що якщо дитина талановита, то це - дарунок долі, збіг обставин та генетика. Але мало хто замислюється над тим, що талановита дитина

- це 10% генетики та 90% мудрого, професійного, талановитого та правильного спрямованого навчання.

Проблема обдарованості була актуальною у всі часи. Не викликає сумніву те, що потенціал обдарованості є найкращим ресурсом духовного і матеріального розвитку людства. Тому, як і будь - який ресурс його слід вчасно виявити і розумно використати.

Чому людина прагне вчитися музики? Чому, тільки-но в родині підростає малюк, його ведуть до музичної студії, музичної школи, центру дитячого розвитку або запрошують викладача додому? А саме тому, що музичне мистецтво - це один із найбільш ефективних засобів всебічного розвитку дитини в різних музичної діяльності. Зокрема спів та гра на музичних інструментах - це могутній педагогічний засіб, який організовує, об’єднує школярів, виховує їхні почуття. Саме тому у своїй роботі з обдарованою молоддю особливу увагу я надаю вокально - хоровим заняттям та грі на народних музичних інструментах.

Працюючи над проблемою: «Розвиток музичних компетентностей

дошкільника та школярів» я розробила систему гурткової роботи художньо - естетичного циклу. Основною вимогою до якої є девіз: «Не нашкодь, не загуби краси дитячого голосу!». А щоб цього не сталося я намагаюся вивчати специфічні особливості голосового апарату, процес звукотворення, загальні та робочі діапазони голосів дітей різного віку, використовуючи при цьому тільки індивідуальний підхід. Виконання навіть найпростішої пісні вимагає від дитини володіння вокальними навичками. Тому, у процесі хорового співу розвиток музичних задатків і здібностей учнів я зосереджую увагу над художньо- виконавським комплексом вправ. Це:

• правильна постава корпуса;

• співацьке дихання;

• співацька дикція;

• звукотворення;

• інтонування;

• розспівування.

Для того, щоб комплексні вправи, які обов’язково повторюються на кожному занятті, учні виконували із задоволенням я використовую різні методи. Починаючи з дітьми дитячого садка на музичних заняттях використовую інтегративні музично — ігрові комплекси, що передбачають об'єднання різних видів музично - виконавської діяльності (спів, жести, танець, гра на дитячих інструментах) в умовах спільної гри. Корисними цікавими вправами для маленьких вокалістів є:

- вправи на розвиток слухового сприймання: «Слухаємо тишу», «Світ

сповнений звуків», «Що шумить, що звучить»;

- вправи на розвиток звуковисотності: «Крокуємо музичними сходинками», «Ліліпути й велетні»;

- вправи на розвиток відчуття ритму: «Пальчики крокують», «Пальчики танцюють».

Замінюючи нудні вокальні вправи на ігрові з казковим сюжетом дають певний результат. На заняттях я поступово залучаю дітей дошкільного віку до участі в музичних міні — оперетах та мюзиклах. Адже участь у таких заходах об’єднує одноразово і гру ролей, танець, вокальний спів розкриваючи одночасно талант дитини. Прем'єра міні — оперети «Свято гарбузової родини», яке дуже сподобалось і дітям, і батькам було цікавим і незвичайним, хоча і потребувало багато часу для підготовки.

Оскільки вокал — це асоціативний предмет, то продовження розвитку музичного слуху та вивчення нотної грамоти за допомогою асоціації я продовжую вивчати з учнями початкових класів. Використовую методику розвитку асоціативного мислення та трансформації, а саме:

1. Звуки поєднуємо та уявляємо за: кольором, розміром, формою, подібністю до тварин, співзвучністю.

2. Будуємо кольорову веселку чи піраміду: низькі ноти - темного кольору, великі тварини; високі ноти - світлого кольору, маленькі комашки.

3. Вправи на розвиток артикуляційного апарату:

- чистомовки, які дають великий простір для музичних імпровізацій (наприклад: лі-лі-лі - відлетіли журавлі; ивці-ивці- ивці - красиві чорнобривці...);

- скоромовки (наприклад: «Кумо-кумо, що варила? Борщ, борщ, пироги»...).

Впроваджуючи на гурткових заняттях такі методи та вправи учні швидко запам’ятовують і вивчають нотну грамоту, формується чистота звучання, корегуються мовні дефекти, розвивається ладове відчуття, що є необхідною складовою у вивченні музики.

До гуртків вокально - хорового співу приходять діти з різними природними музичними здібностями. Тому одним із головних завдань як керівника є диференційована перевірка кожного учасника на виявлення музичного ритму та музичного слуху. Унаслідок таких перевірок я ділю дітей на дві категорії: до першої належать учні за слухом та ритмом, який дає можливість одразу правильно відтворити висоту звука та ритму; до другої - ті, чий слух здатний відтворити тільки голосні і приголосні незалежно від їхньої абсолютної висоти.

Виявляється, що із перевірених мною 100% учнів із них - 50% інтонують правильно, 40% співають не в тон із класом, тобто «гудуть» і 10% діти які зовсім не здатні відтворити пропоновані музичні звуки та ритм. Зі своїх спостережень також роблю висновок, що із 50%, які правильно інтонують, лише 10% можуть чисто проспівати без супроводу музичного інструмента, а решта інтонує найзручніші місця пісні чисто, а менш зручні - приблизно. Саме цій частині учнів я намагаюся більше приділити уваги з вироблення чистого та правильного інтонування. З власної практики доходжу висновку, що тільки систематично працюючи з неінтонуючими учнями, можна значною мірою виправити недоліки інтонування.

Багаторічний досвід роботи з дітьми переконує мене в тому, що тільки за активного ставлення учнів до справи, їх безпосередньої участі у «створенні» прокидається інтерес до мистецтва.

Величезну роль у роботі з талановитими дітьми відіграє наявність у кабінеті музики різних музичних інструментів і постійне їх використання в процесі роботи з урахуванням можливостей учнів та їх віку. Не кожен музичний кабінет нашого району може похвалитися великою кількістю музичних інструментів, а щоб ще і навчити дітей на них грати - справа складна та клопітка. Починаючи з 2000 року у нашій школі було створено ансамбль народних інструментів. Не одне покоління змінило та доповнило цей колектив. Учні наполегливо вчаться грати на балалайках, баянах, гітарах, цимбалах, акордеонах та ударних інструментах. Заняття проходять індивідуально та у групах за видами інструментів. Репертуар ансамблю становлять найрізноманітніші твори, від народних мелодій до творів композиторів класиків. До ансамблю народних інструментів залучаються учні починаючи з 5 - го класу. Головною умовою відбору до ансамблю є присутність у дитини музичного ритму. Стосовно рекомендацій до організації роботи з шкільним оркестром народних інструментів мною укладена методичка.

Я намагаюся, щоб на моїх заняттях кожна дитина почувалася талановитою, особливою, яка уміє слухати, виконувати музику, грамотно говорити про неї, правильно співати, має можливість виявити свою творчість. Вважаю своїм завданням усіляко підтримувати, заохочувати будь-який прояв щиросердечного пориву учня, адже призначення мистецтва в тому, щоб робити людину духовно багатшою, розумнішою, тоншою, гуманнішою, добрішою, кращою.

З цією метою у школі створена система гурткової роботи художньо - естетичного циклу: секції вокального співу:

- ансамбль «Дзвіночки» (діти дошкільної групи);

- ансамбль «Веселі нотки» (1-4 класи);

- ансамбль «Джерельце» (5-7 класи);

- ансамбль «Барвограй» (8-9 класи);

- ансамбль «Первоцвіт» (10-11 класи); школа естрадного співу;

хоровий спів:

- хоровий колектив (1-4 класи);

- хоровий колектив (5-8 класи); секції інструментальної музики:

- тріо акордеоністів;

- ансамбль дитячих та шумових інструментів;

- оркестр народних інструментів.

Наші учні є активними учасниками, дипломантами, лауреатами Всеукраїнських, регіональних, обласних, районних фестивалей, конкурсів дитячої творчості: «Золоте зернятко», «Таврійські передзвони», «Золота ліра», «Карусель мелодій», «Купальські зорі», «Співуче джерельце», «Таврійський барвограй».

Алгоритмом успіху кожного гуртківця мають бути знання, уміння й навички набуті шляхом свідомих, наполегливих зусиль.

І нехай лише деякі з моїх учнів оберуть музику своєю професією, але черствим, сердечним, жорстоким не стане жоден із них.

Кiлькiсть переглядiв: 111

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.